Main » Files » Ахлак

ТЕМЕЛИТЕ НА ИСЛАМОТ И ПРИНЦИПИТЕ НА ЕТИКАТА
10.31.2014, 0:48 AM

Пратеникот на исламот ја прецизира примарната основа на сопствената мисија и јасните облици на неговиот повик:

„Пратен сум за да ги употполнам моралните вредно­сти.“

(Малик)

Се чини дека мисијата која го изгазила својот пат во историјата на животот, чијшто носител вложил огромен труд како би го раширил нејзиното светло и собрал луѓе околу него - има за цел само кристализирање на нивната вредност, осветлување на хоризонтот на совршеноста пред нивните очи за да се движат кон тоа светло потполно уве­ре­ни.

Ибадетите што се пропишани во исламот и кои се смета­ат како столбови во иманот[1] (верувањето) никако не смеат да се сфатат како неми ритуали кои го врзуваат човекот за непознатиот и невидлив свет обврзувајки го на извршување на нејасни работи и бесмислени движења. Не! Не! Обврски­те и нивното извршување исламот што ги бара од секој свој припадник воглавно се редовни вежби што го навикнуваат човекот на исправно постапување во кое тој треба да се при­држува без разлика на ситуацијата во која се наоѓа.

Тие се слични на спортските вежби што човекот досле­дно ги извршува за да може со помош на тие редовни тре­нинзи да ја одржува добрата кондиција и здравиот живот.

Светиот к*ран и благородниот Суннет на јасен начин укажуваат на овие вистини.

Кога укажал на задожителниот намаз[2], Аллах, џ.ш.,[3] ја укажал и причината зошто е пропишан тој намаз:

„И извршувај намаз, намазот, навистина, одвраќа од разврат и од сè што е грдо!“

(Ел-Анкебут, 45)

Тоа значи, оддалечување од недоличностите и чистење од лошите говор и дела ја претставуваат суштината на нама­зот. Во хадисот[4] кој Пратеникот, с.а.в.с., го пренесува од сво­јот Господар се вели:

„Јас навистина го примам намазот од оној кој со него & се покорува на Мојата големина; кој не се охоли пред Моите созданија; кој што не е упорен во непокорноста кон Мене; кој денот го поминува во зикр[5]; кој е милостив кон сиро­мавиот, патникот, вдовицата и човекот во несреќа.“

(Ел-Безар)

Пропишаниот зеќат[6] не е данок што се зема од џебови­те. Напротив! Тој како прво е всадување на чувството на со­милост и благост, зацврстување на врската за познанства и хармонија помеѓу различните класи.

к*ранот укажува на причината за издвојувањето на зе­ќатот:

„Земај од добрата нивни зеќат, со него да ги очи­стиш и благословени да ги направиш.“

(Ет-Теубе, 103)

што значи чистење на душата од негативни елменти и воздигнување на друштвото на едно најблагородно ниво претставува една од најзначајните причини.

Поради сето тоа Пратеникот, с.а.в.с., укажува на широ­ката смисла на зборот садака[7] што треба да ја издвојува му­слиманот:

„Да му се насмевнеш на својот брат е садака; препо­ра­чување на добро и одвраќање од зло е садака; упа­тување на човекот од непознато место е садака; отстранувањето на отпад, трње, и коски од патот се вбројува во садака; прелевање од твојата кофа во кофата од твојот брат се вбројува во садака, и кога гледаш за човекот што има слаб вид - тоа за тебе е садака.“

(Бухари)

Овие учења кои потекнуваат од пустинските предели во кои со столетија беснееле борби и завади, укажуваат на це­лите што ги има зацртано исламот, кои ги соединиле Ара­пите.

Исто така, во исламот има пропишано пост. Исламот на овој ибадет не гледа како на некое привремено воздржување од одредени јадења и пиења. Уште повеќе, тоа се гледа како прв чекор кон перманентна апстиненција од забранети за­доволства и недопуштени страсти.

Потврдувајќи ја оваа смисла, Пратеникот, с.а.в.с., рекол:

„Кој нема да се чува себе си од невистинит говор и лоши дела, нека знае дека на Аллах не Му е потребно неговото воздржување од јадење и пиење.“

(Бухари)

Исто така рекол:

„Постот не е само воздржување од јадење и пиење; треба да се биде воздржан од бесмислен и бесрамен говор. Ако не­кој те опцуе или ти вика, кажи му: ,Јас постам! Јас по­стам!‘“

 (Ибн-Хузејме)

к*ранот укажува на причината на постот:

„О верници! Ви се пропишува пост, како што е про­пишан на оние пред вас, за да ги одбегнувате грево­вите.“

(Ел-Бекаре, 183)

На човекот може да му се причини дека патувањето на светите места на кој што е обврзан секој способен муслиман и кои што претставуваат исламска должност за некои сле­дбеници на оваа вера, патување ускратено од сите етички примеси и дека е тоа по пат на церемонија од другите вери, чија причина не се знае. Тоа е погрешно. Говорејќи за овој обред, Возвишениот Аллах вели:

„Хаџџот[8] е во одредени месеци, па за оној кој ќе се обврзе дека во нив хаџџ ќе изврши нема однос со же­ната и нема грди зборови, и нема расправии во дено­вите на хаџџот. А за доброто што ќе го направи, Аллах знае. И од она што ви е потребно за на пат снабдете се. А најдобро снабдување е богобојазно­ста. И од Мене плашете се, о вие кои сте со разум обдарени!“

(Ел-Бекаре, 197)

Со ова општо прикажување на некои специфични иба­дети во исламот, кои ги претставуваат неговите основни те­мели, сакаме да укажеме на видовите врски кои што ја врзу­ваат верата со етиката.

Се работи за ибадети кои се различни по својата сушти­на и изглед. Меѓутоа, тие се среќаваат во конечната цел која ја оцртува Пратеникот, с.а.в.с., со зборовите:

„Пратен сум за да ги употполнам моралните вредно­сти.“

Намазот, постот, зеќатот, хаџџот и ним сличните ибаде­ти од исламското учење право го трасираат патот до совр­шените особини и чистите манири. Благодарение на нив животот го добива своето вистинско значење и важност.

Заради овие благородни особини, кои се поврзани со таквиот живот или прават услови за него, овие ибадети за­вземаат важечко место во Аллаховата вера. Затоа што, ако човекот нема корист од нив, не го исчисти срцето, не го изо­стри умот и не ја хармонизира својата врска со луѓето и со Аллах, тогаш тој навистина заталкал.

Аллах, џ.ш., вели:

„Oној кој пред Господарот свој како неверник ќе излезе го чека џехеннем,[9] во него нема ниту да умре ниту да живее; а оние кои пред Него ќе излезат како верници, и кои правеле добри дела, сите нив ги чека­ат високи степени, еденски градини низ кои реки ќе течат, во нив вечно ќе останат. Тоа ќе биде награ­дата за оние од гревовите што се исчистиле.“

(Та Ха, 73-76)

Припрема и обработка-TEWHID.MK
www.tewhid.ucoz.org
https://www.facebook.com/Tewhid.mk
youtube.com/tewhidMK

Од Книгата :Карактерот на муслиманот
АФТОР:Мухаммед ел-Газали

 

Фуснота--------------------------

1] Иман – верба, верување, вера. Верувањето на муслиманите се базира врз шест имански столбови: Верувањето во Аллах (Бог), во мелеците (ангелите), во Книгите (Божјите книги, објави или откровенија), во Пратениците, во Судниот Ден, како и во судбината и Божјето одредение (Заб. на ред.).

[2] Намаз – облигативна, дневна и редовна молитва која се извршува во пет одредени временски периоди во текот на денот. Се состои од рекати. Еден рекат е основен дел од молитвата и се состои од едно стоење - наречено кијам, едно поклонување - руку и две спуштања ничкум - наречено сеџда (Заб. на ред.).

[3] Џ.ш. – кратенка од „Џелле шануху“ што значи „нека е возвишено Неговото Битие“, а се додава веднаш по спомнувањето на името Божје – Аллах, што на арапски јазик значи Бог, а се однесува на истиот Оној Создател во Кого веруваат Евреите и христијаните (Заб. на ред.).

[4] Овде се мисли на хадис кудси, односно на зборовите на Возвишениот Аллах кои не се наоѓаат во Благородниот к*ран, а кои ни ги пренел Неговиот Пратеник (Заб. на ред.).

[5] Зикр – присетување и спомнување на Бога со срце, ум и збор. Спомнување и изгова­рање на неговите убави имиња и совршени својства (Заб. на ред.).

[6] Зеќат - определен, фиксиран дел во износ од 2,5% од вредноста на богатсвото и од секаков имот обврзан со зеќат на еден муслиман, а кој се дава за сиромашните во му­слиманската заедница. Плаќањето на зеќат е задолжително бидејќи тој е еден од сто­лбовите на исламот. Зеќатот е главно економско средство за воспоставување социјална правда и го води муслиманското општество кон напредок и сигурност (Заб. на ред.).

[7] Садака – милостиња (Заб. на ред.).

[8] Хаџџ - Аџилак во светите градови Мека и Медина (Заб. на ред.).

[9] Џехеннем – пекол (Заб. на ред.).

Category: Ахлак | Added by: tewhid
Views: 359 | Downloads: 0 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Sign Up | Login ]
НОВО-ВИДЕО
facebook
kуран
посетеност
YouTube
fACEBOOK
YouTube