Main » Files » Ахлак

Слабиот карактер е знак на слабо верување
12.12.2014, 8:53 PM

Иманот е сила која што одвраќа од нискост и упатува на

благородни принципи. Од таму, кога Аллах ги

повикува Своите робови на добро или ги опоменува за некое зло,

тоа го нарекува логички биланс на иманот

кој им е сместен во срцата. Многу често во к*ранот наидуваме на ајети

што по­чнуваат со: „О вие кои верувате“,

а потоа следува она што им се наредува:

 „плашете се од Аллах и бидете со оние што се искрени“ (Ет-Теубе, 119).

Иманот е сила која што одвраќа од нискост и упатува на благородни принципи.

Од таму, кога Аллах ги повикува Своите робови на добро или ги опоменува за некое зло,

тоа го нарекува логички биланс на иманот кој им е сместен во срцата. Многу често во к*ранот

наидуваме на ајети што по­чнуваат со: „О вие кои верувате“,

а потоа следува она што им се наредува: 

плашете се од Аллах и бидете со оние што се искрени“ (Ет-Теубе, 119).

Носителот на пораката објаснува дека цврстиот иман ра­ѓа цврста етика.

Секоја девијација во моралот произлегува од слабоста или потполното отсуство на моралот.

Тоа е зави­сно од опасностите и фаталноста од тие пороци.

Човекот на кого му е намуртено лицето и неврамнотеже­но однесувањето,

кој невнмателно прави грди работи не обрнувајќи внимание на никого,

најдобро е опишан со Пра­тениковите, с.а.в.с., зборови:

„Срамежливоста и иманот се тесно поврзани. Кога ќе го снема едното го снемува и другото.“

(Ел-Хаким и Ет-Таберани)

Човекот кој ги вознемирува и злоставува своите соседи заслужува најстрога осуда.

За него Пратеникот, с.а.в.с., вели:

,Се колнам во Аллах, не верува! Се колнам во Аллах, не верува!

Се колнам во Аллах, не верува!‘ ,Кој, Божји Пратенику?‘ -Го прашале асхабите.[1] ,

Оној од чие вознемирување соседите не се сигурни.‘ -Одговорил Пратеникот, с.а.в.с.

(Бухари)

Забележуваме дека Пратеникот, с.а.в.с., кога ги подучу­вал своите

следбеници да избегнуваат бесмислен говор, др­дорења и мизерија, рекол:

„Кој верува во Аллах и во Судниот Ден нека говори добро или нека молчи!“

(Бухари)

Пратеникот, с.а.в.с., неуморно работел на всадување и на зацврстување на

 овие вредности кај своите следбеници сè додека тие не ги дадат своите плодови.

Најдобра потпирка во тоа му е искрената и потполна увереност во она во што по­викува.

Некои побожни луѓе сосема неозбилно се поставуваат кон извршувањето на 

задожителните ибадети.

 Пред луѓето се прават доследни практичари, додека востварност чинат грешки што не се 

прифатливи за возвишената етика и за вистинската вера.

Пратеникот строго им се заканува на таквите недосле­дници

 и ги опоменува муслиманите на опасноста од нив.

Зошто да се глуми доследност во ибадетите, кога тоа го може и оној кој не ја 

сфатил нивната суштина ниту се возди­гнал на тоа ниво.

Дури и дете може да ги имитира старите како го извр­шуваат намазот и

 како ги изговараат потребните зборови...

Глумецот може многу успешно да одглуми скрушеност при извршувањето на најзначајните 

обреди.

Меѓутоа, ни едното ни другото не претставуваат ни на­јмал дел

 од вистинското уверение и возвишените стремежи.

Пресуден момент во процената на доброто и моралните вредности припаѓа на непогрешното 

мерило, а тоа се висо­ките морални принципи.

Тоа најдобро ќе го објасниме со пример од животот на Божјиот Пратеник,

 с.а.в.с. Еднаш некој човек го прашал:

„,Божји Пратеникутаа и таа жена многу клањапости, и дарежлива ено 

често ги вознемирува соседите.‘ ,Таа е во огнот.‘ -Одговорил Пратеникотс.а.в.с,

БожјиПрате­нику,‘ -продолжиле асхабите ,има една жена која малку клања и пости

меѓутоатаа им дава парчиња младо си­рење и не ги вознемирува соседите.‘ ,

Таа е воџеннет[2]‘ – одговорил Пратеникотс.а.в.с.“

(Ахмед)

Овој одговор ни укажува на високата вредност на мора­лните прнципи. 

Покрај тоа, од хадисите гледаме и дека са­даката е колективен ибадет и од повеќестранакорист. 

Од таа причина кај тој ибадет не

 постои подразбирлива смале­на мерка како што е случајот кај намазот или постот, 

кои се лични ибадети.

Пратеникот на исламот не се ограничил на одговор на појавеното прашање Како би 

ја објаснил врската помеѓу ахлакот[3] и вистинскиот иман. 

Тој моралотдирекно го вр­зува со исправниот ибадет и го гледа како клуч на успехот на овој свет и спас за ахиретот[4].

Важноста на моралот е навистина голема. Кога се збору­ва за него, мора да се направи една исправна синтеза и да

 се изврши континуирано советување за даможат тие вредно­сти да се всадат во срцето и во мислите. Резултат на тие напори е сознанието дека иманот,

 чесноста и ахлакот се кау­зално и нераскинливоповрзани елементи.

Во една прилика Божјиот Пратеник, с.а.в.с., ги прашал асхабите:

„,Знаете ли кој е банкрот?,Тоа е оној кој што ќе остане без пари и без имот.‘ –одговориле асхабите,Банкрот од мојот уммет[5] е оној кој што на Судниот Ден ќе сепоја­ви со неговиот намаззеќати постно ќе се испостави дека тој човек пцуел некого,

 клеветел другоштетил третпролил крв на четвртудрил некој петтиОд пр­виот до последниот ќе земаат од неговите добри делаАко не остане од добрите

 дела пред да ги наплатат тие своите долговина него ќе бидат префрлени 

нивните гре­вови и тој ќе биде фрлен во огнот.‘“

(Муслим)

Тоа е човекот што банкротирал. Истиот потсетува на тр­говец кој во својата продавница има роба од илјада, а должи на друг две илјади. 

Како може таковсиромав да се смета за богат?

Побожен човек кои извршува некои ибадети, но не пре­станува со правење недозволени работи, мизерни постапки и што лесно се одлучува 

на насилие, какоможе да се смета за богобојазен?

Забележано е дека Пратеникот, с.а.в.с., за ваквите случаи навел еден жив пример:

„Убавото однесување го топи гревот како што водата го стопува мразот,

 а лошото однесување ги поништува де­лата како што оцетот го расипува медот.“

(Ел-Бејхеки)

Кога ќе се намножат лошотиите, почнуваат да подјаду­ваат сè околу себе и опасно да се шират, човекот ќе биде оттргнат од верата као што ја 

оттргнуваоблеката од себе. Неговото тврдење дека е верник станува најобично набе­­ду­вање. Дали вреди верата без ахлак? Дали има врска помеѓу лошотиите 

и припадностакон Аллах?

Укажувајќи на јасните врски кои го поврзуваат иманот со исправниот ахлак, 

благородниот Пратеник рекол:

„Три својства го чинат човекот мунафик[6]па макар и да постида клањада има појдено на хаџџ и умра[7] и да твр­ди дека е муслиманкога говори лажекога ветува -не испо­лнуваи кога нешто ќе му се повери тој изневеру­ва.“

(Муслим)

Во едно друго предание се вели:

„Мунафикот има три знацикога говори лажекога ве­тува

 не исполнувакога ќе преземе некоја обврска – изне­веруваЗалудно му е на таквиот човек и тоа што клања ипости и мисли дека е муслиман.“

Пратеникот, с.а.в.с., исто така рекол:

„Кој во себе ги има овие четири особини тој е вистински мунфикКој има дел од тоа

тој во себе носи дел од муна­фикот сè додека од него не се ослободикога нешто ќе мусе повери - изневерува,

 кога говори лажекога на нешто се обврзе го прекршуваи кога се препира –

 претерува во тоа.“

(Бухари)

Припрема и обработка-TEWHID.MK
www.tewhid.ucoz.org
facebook.com/Tewhid.mk
youtube.com/tewhid.MK

Од Книгата : Карактерот на Муслиманот

Автор:Мухаммед ел-Газали


[1] Асхаби – првата генерација муслимани кои директно го виделе Мухаммед, нека е

Бо­жјиот мир над него, го придружувале, учеле од него, најисправно и најдоследно

го сле­деле во неговите постапки (Заб. на ред.).

[2] Џеннет – рај (Заб. на ред.).

[3] Ахлак – убаво однесување, морал, исламски бонтон (Заб. на ред.).

[4] Ахирет – Идниот свет, животот по смртта и животот во рајот или пеколот (Заб. на ред.).

[5] Уммет - поголема заедница на муслиманите, сите муслимани без разлика на

местопо­ложбата, живеалиштето и националната припадност претставуваат еден народ кој

се нарекува уммет (Заб. на ред.).

 

[6] Мунафик – дволичен, лицемер, оној што исполува во делата едно, а во срцето

крие нешто сосема друго (Заб. на ред.).

[7] Умра – попратен обред на аџилакот кој не мора да се изврши во времето одредено

за аџилак и кое што не е обврзувачко дело, туку доброволно, а за кое следи огромна

награ­да од Бога (Заб. на ред.).


 

 

Category: Ахлак | Added by: tewhid
Views: 417 | Downloads: 0 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Sign Up | Login ]
НОВО-ВИДЕО
facebook
kуран
посетеност
YouTube
fACEBOOK
YouTube